Komentáře: Černobílé volby https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/ Otevřený blogovací systém týdeníku Respekt Wed, 23 Aug 2023 07:17:26 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.4 Od: A.S. Pergill https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157041650 Tue, 17 Sep 2013 17:32:57 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157041650 Faktem je,
„pravicová“ vláda ODS a TOPky s přicmrndávači dělala politiku, jakou jinde dělají spíš sociální demokraté. Maximálně je TOPka svou podporou velkým podnikatelům a prosazováním opatření, likvidujících od OSVČ po střední podnikatele, případně církevní rstituce, šmrncnutá víc fašismem.
Regulérní pravicová strana je u nás akorát Strana svobodných občanů, jinak je vše více-méně levice nebo levý střed.

Korupce je pochopitelně levicová parketa: Pravice vytváří prostředí, kde úředníci rozhodují o co nejméně věcech v jasně daných mantinelech podle jasně daných pravidel (a nenechává jim pokud možno žádný prostor pro (z)vůli), což korupci když ne vymítí, tak alespoň zatlačí mezi okrajové jevy.

]]>
Od: Ondřej F. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157038500 Tue, 17 Sep 2013 17:06:01 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157038500 pokračování
Ano, bylo by fajn, kdybychom to brali jako samozřejmost. Ono totiž nemá smysl volit stranu s líbivými hesly, když zároveň o té straně víš, že dost pravděpodobně zabředne do vnitrostranických půtek a polovinu užitečných peněz po cestě rozkrade.

Potřebujeme strany, které upevní demokratický systém, budou dbát na korektnost a ústavnost svého jednání, budou dlouhodobě trvat na demokratických hodnotách, posilovat angažovanost všech občanů v politice, prosadí reformy s pozitivním dopadem v dlouhodobém horizontu. Potíž vidím v tom, že abychom zjistili, jestli to ty strany dokáží a budou dělat, musíme je nejdřív zvolit, pak se jim musí podařit sestavit koalici a pak teprve uvidíme, jestli jsme se trefili 😉

Jsem rovněž vděčný za pohodovou debatu k věci. Taky začínám psát blog a trochu naivně si asi myslím, že když budu takhle diskutovat pod blogy ostatních, objeví se i v diskuzích pod mými blogy někdo jiný než trolové a lidé s tendencí rychle škatulkovat, ne však diskutovat 🙂

]]>
Od: Ondřej F. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157036700 Tue, 17 Sep 2013 16:55:40 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157036700 Re: Černobílé volby
No, podle konkrétních kauz stran, které máme zrovna u nás v parlamentu bych úplně nesoudil, i když laická veřejnost k tomu má sklony. Po Rathově aféře byla za korupci viněna hlavně ČSSD, po Nečasově zase ODS. Já ale nevěřím tomu, že by prostředí těchto stran bylo natolik určující, aby lidi korumpovalo.

Spíš to vidím tak, že systém je nastaven způsobem, který korupci nahrává. Podezřelé případy byly zametány pod koberec, výnosy z dohodnutých kšeftů byly velké a snadno se dalo zařídit, aby se nedaly dohledat. Dokud máme systém, kde se to neuvěřitelně vyplácí, bude se pravděpodobně korupce v nějaké míře týkat většiny stran.

Jít s bojem proti korupci jako zásadním heslem do kampaně už mi letos nepřijde moudré. Právě ti, kteří se s tím totiž oháněli v minulých volbách často fatálně pochybili. Je důležité volit strany, u nichž máme důvod věřit, že tomu dokáží čelit, ale přesvědčit k tomu voliče nebude snadné právě skrze neúspěch bývalé protikorupční vlády.

]]>
Od: Anastasie M. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157033580 Tue, 17 Sep 2013 16:28:05 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157033580 Re: Černobílé volby
No, to se nejspíš stane.. 🙂
To je zajímavý pohled, asi by mě nenapadlo o tom tak přemýšlet. Korupce je jak v komunistech, tak i v ODS nebo TOP09 (strany, které se profilují jako nejpravicovější), takže takhle to rozdělit moc nejde (ty extrémní diktatury jsou asi trošku zavádějící příklad, nejsem si jistá, že to jde takhle poměřovat..). A co se předvolebních slibů týče, tak si myslím, že by měli být aktivně proti korupci (tedy volit stranu, která nemá korupční skandály každý druhý den) ne jen lidé z nižších příjmových vrstev, ale všichni lidé, kteří chtějí, aby ten stát nějak fungoval. Měla by to být samozřejmost. Když to tak není, tak je něco špatně se společností, a možná je to náš případ.. Ale má smysl se zamyslet nad tím, jestli to „pravicový“ politik bude opravdu vnímat tak, jak píšete. Díky za postřehy, vážím si této diskuse jako (bohužel) jediné seriózní pod tímto článkem.

]]>
Od: Ondřej F. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157031830 Tue, 17 Sep 2013 15:42:56 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157031830 Re: Černobílé volby
Jo, není to nic hlubokého a na frak asi dostanou, ale můžou to potom zpětně prohlásit za propad pravice, jako to ostatně Nečas udělal tuším po prezidentských volbách. 😉

Záleží, jakých lidí se zeptáš, ale ano, rozhodně jsou takto nezařaditelná témata. Boj s korupcí mně osobně připadá trochu blíže k levici, protože to lze snadno „prodat“ spíše levicovým voličům se slovy – ti nahoře kradou, my to vyřešíme. Pravicový politik možná korupci bere spíše jako neblahý důsledek rozbujelé státní správy a pro Klause to může být třeba důsledek toho, že ve státní správě nefiguruje volná ruka trhu, která by „jistě“ všechno vyřešila bez korupce 🙂

Kdybych srovnal extrémní totalitní režimy, tak mám pocit, že větší korupce existovala za komunistů než za fašistů, čili opět spíše levice, i když takovéto extrémy nejsou úplně dobrými příklady. A taky lze s úspěchem poukazovat na mé mládí, s tím, že jsem ani jeden z těch režimů nezažil, takže nemám, co hodnotit.

]]>
Od: Anastasie M. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157025510 Tue, 17 Sep 2013 14:20:38 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157025510 Re: Černobílé volby
To je pravda, zkratky a hesla ke kampani prostě patří. Stejně mi to Volím pravici připadá ubohý a hloupý, ale ona ODSka dostane ve volbách na frak tak i tak, takže se to všechno vyrovná.
Jasně, zjistit si, jaká témata lidi zajímají nebo štvou, a soustředit se na ně, je rozumný, ale to jsou témata, která třeba kolikrát nejdou zařadit do pravice vs levice. Je téma boje s korupcí pravicové nebo levicové? Řídit se tím, že voliči teď mají radši levici (a tedy říkat o své straně, že jsme levicoví), protože tahle pravicová vláda není zrovna populární, je, myslím si, populismus, a já osobně bych takové straně nikdy nedůvěřovala. Je to takový zastírání pravdy, zabalení konkrétních kroků (které strana buď nemá, nebo se bojí se prezentovat, protože to lidi nechtějí) do takovýho hezkýho obecnýho jednoheselnýho kabátku, na kterej nejde ani moc zaútočit (jak přesně chcete realizovat boj s korupcí?), takže je to bezpečný a pohodlný.

]]>
Od: Ondřej F. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157023820 Tue, 17 Sep 2013 13:54:54 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157023820 Re: Černobílé volby
Ok, ale předvolební kampaň, pokud má být účinná, tak musí být občas o zkratce. Nějakým jednoduchým sloganem vystihnout, o čem je tvoje strana. Jelikož ODS nemá nějaké jedno nosné téma, které by takto využila, používá slovo pravice. Ano, můžeš ODS vyčítat, že to je chyba, že by měli mít nějaké téma, kterému se dlouhodobě věnují, ale teď před volbama už to prostě nemohou zpětně vyřešit, buď rezignují na kampaň s jasným sloganem a nebo vymyslí takvýhle „obecný“.

Tohle jednoduché vymezování podle nálad a průzkumů je v podstatě často populismus, který rozhodně taky nemám v oblibě. Ale když zjistíš, co lidi považují za důležité, tak právě tehdy můžeš jejich pozornost získat zaměřením na takové téma. Nemusíš nasedat na vlnu nenávisti, ale můžeš přijít s návrhem, jak řešit něco, co podle názoru voličů mají politici řešit.

Máš recht, srovnání s Anglií a USA byl úlet 😉

]]>
Od: Anastasie M. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157022290 Tue, 17 Sep 2013 13:45:01 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157022290 Re: Černobílé volby
Já neříkám, že je to něco nového pod Sluncem, jen jsem chtěla upozornit na to, že není dobrý redukovat politické subjekty na pravici a levici. Určitě to lidi chtějí, jak píšu v článku, je to jednoduchej recept na to, jak si udělat názor, i když té straně jinak moc nerozumím. ODS tento syndrom evidentně podporuje, možná jí nic jiného nezbývá – nemá co jiného nabídnout než jen to, že je to „pravice“.

Kdybych vedla politickou stranu a věděla bych, že na to lidi slyší, tak bych se stejně nechtěla takhle jednoduše vymezovat. Kdyby lidi slyšeli na anticiganismus (na což asi dost lidí slyší i teď), tak ten názor přeci nebudu přejímat. Nejsem Bobošíková, která svoji filosofii přijímá z názorů ve volebních průzkumech; mám vlastní vizi toho, co je správné a tak.
Ano, v USA i Velké Británii to tak funguje, tam jde ovšem o kompletně jiný volební systém. V našem pluralitním systému, kde je hodně i menších politických stran, a sněmovna je mnohobarevná, ne dvoubarevná, to nedává žádný smysl.

]]>
Od: Ondřej F. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157021810 Tue, 17 Sep 2013 13:33:17 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157021810 Kampane
Jo, v kampani se to objevuje, a tudíž s tím logicky politici pracují i ve svých vyjádřeních, ale co vyloženě protilevicová iniciativa Přemluv bábu, to už jsme taky zažili.

Co myslíš, pochází to jednoduché rozdělování od stranických volebních štábů, nebo to třeba pramení i z toho, že takové rozdělení většina lidí chce? Co když se tě jako nového politického subjektu všichni lidé (tj. potenciální voliči) jako první ptají, jestli jsi vlevo nebo vpravo. Co když v průzkumů veřejného mínění zjišťuješ, že pravolevé rozdělení je jedna z hlavních věcí, podle nichž se lidi rozhodují? Tajila bys potom, kde se na téhle škále vidíš?

Mimochodem rozdělení na 2 velké skupiny známe z Anglie – Labouristi X Konzervativci, z USA – Republikáni X Demokraté, není to tak nějak zakotveno v naší politické přirozenosti? Dá se tomu zcela vyhnout? 🙂

]]>
Od: Anastasie M. https://blog.respekt.cz/molozina/cernobile-volby/#comment-157020310 Tue, 17 Sep 2013 13:00:47 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=60731360#comment-157020310 No,
Přesvědčení o vyhrocenosti se berou z předvolebních kampaní, které odstartovaly – pokud si pamatuju správně, nikdy neměla žádná strana hlavní heslo kampaně Volím pravici, nebo jiné jednoduché heslo, odkazující na pravé/levé zařazení na politickém spektru. Tudíž to rozpoutalo takovou skoro až infekci, kdy všichni mluví o pravici nebo levici, a konec.
To je dobrej postřeh, s tím rozplýváním hranic, i s tématy, které má smysl řešit a rozdělovat do nich kandidáty, naprosto souhlasím.

]]>